محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

دوره های آموزش مجازی سازی را از کجا شروع کنیم؟ معرفی مسیر راه

آموزش مجازی سازی را از کجا شروع کنیم؟ نقشه راه مجازی سازی چیست؟ چگونه کارشناس مجازی سازی شویم؟ آموزش VMware چه تفاوتی با سایر آموزشهای مجازی سازی دارد؟ خیلی وقت ها از من سوال میشه که مجازی سازی رو از کجا شروع کنیم؟ چه منابعی برای آموزش مجازی سازی استفاده کنیم؟ مسیر و نقشه راه اخذ مدارک VMWare چه دوره های آموزش مجازی سازی است؟

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

فراموش نکنیم که پیشنیاز همه دوره های آموزش شبکه و مجازی سازی ، دوره آموزش نتورک پلاس است

چه دوره های مجازی سازی رو باید برای بازار کار یاد بگیریم؟ چگونه یک کارشناس مجازی سازی بشویم و سوالاتی از این دسته که امروز قرار هست برای دوستان بصورت مفصل و کاملا خودمونی در خصوص این موضوع بحث کنیم و کامل مسیر راهی که از صفر تا تبدیل شدن به یک کارشناس مجازی سازی حرفه ای باید دنبال کنید رو به شما معرفی می کنیم تا شما بتونید به بهترین شکل مسیر راهتون برای موفقیت و کسب درآمد از این تخصص رو یاد بگیرید .

آموزش VMware | آموزش مجازی سازی | آموزش VMWare VSphere | آموزش VMware ESXi

قدم اول : نوع آموزش مجازی سازی را انتخاب کنید

دوستان آموزش مجازی سازی انواع و اقسام داره ، اینجوری نیست که بگیم شما شروع کنید به یادگیری مجازی سازی و همه چیز رو با هم سریع یاد بگیرید . در واقع وقتی بصورت عادی در خصوص مجازی سازی در بین عوام صحبت میشه ما منظورمون فقط یک نوع مجازی سازی هست و اون مجازی سازی سرور یا Server Virtualization هست که پایه و اساس همه مجازی سازی هایی هست که شما قرار هست در آینده باهاشون کار کنید . بصورت کلی ما مجازی سازی ها رو به دسته های زیر تقسیم می کنیم :

  1. مجازی سازی سرور یا Server Virtualization (شما سرورهای مجازی ایجاد می کنید که روشون نرم افزارها نصب بشن )
  2. مجازی سازی نرم افزارهای کاربردی یا Application Virtualization ( شما کاری می کنید که تصویر یک برنامه از طریق شبکه به شکلی رو یک کامپیوتر نمایش داده بشه که انگار روی همون کامپیوتر نصب شده ، ولی در واقع روی سرور هست و فقط تصویر روی کامپیوتر کاربر نشون داده میشه )
  3. مجازی سازی دسکتاپ یا Desktop Virtualization ( شما برای کاربراتون سیستم عامل های مجازی ایجاد می کنید و اونها با یک سخت افزار حداقلی از راه دور بهشون وصل میشن و انگار ویندوزشون رو از طریق شبکه اجرا می کنن ، اگه جایی VDI شنیدید همین هست )
  4. مجازی سازی شبکه یا Network Virtualization  ( توی زیرساخت های مراکز داده بزرگ ، وقتی تعداد ماشین های مجازیمون زیاد بشه می تونیم با استفاده از این قابلیت سویچ ، روتر و فایروال و ... رو مجازی سازی کنیم داخل خود زیرساخت مجازی سازی و نیازی نیست سخت افزار برای این زیرساخت خریداری کنیم )
  5. مجازی سازی نرم افزارها یا Software Virtualization ( واقعا بحث پیچیده ای هست ولی در این حد بدونید که شما با این قابلیت ، امکان این رو دارید که اجازه استفاده همزمان از یک برنامه بصورت همزمان رو به دیگران بدید و محدودیت استفاده فقط یک نفر از یک برنامه رو از بین می برید )
  6. مجازی سخت افزارها یا Hardware Virtualization ( اسمش روش هست ! مجازی سازی در لایه سخت افزار در واقع تخصص ما نیست ! تخصصش بیشتر در حوزه الکترونیک هست و ارتباطی به موضوع امروز ما نداره ... فقط گفتیم که گوشه ذهنی داشته باشید از گستردگی این تخصص ... )
  7. و ...

آموزش VMware | آموزش مجازی سازی | آموزش VMWare VSphere | آموزش VMware ESXi

خوب شما قطعا الان یه مقدار گیج شدید که اوووو این همه مجازی سازی داریم حالا از کجا شروع کنیم !!! ساده بگم ، فقط خواستم دید داشته باشید در نهایت همه این نوع مجازی سازی ها بر پایه و اساس مجازی سازی سرور یا همون Server Virtualization هست و شما چه بخاین و چه نخاین بهترین نقطه ورود شما مجازی سازی سرور هست ... پس قدم اول شما مشخص شد باید دوره ای رو بگذرونید که مجازی سازی سرور رو به شما یاد بده که در ادامه بهتون دوره هایی که می تونید شروع کنید رو معرفی می کنیم .

آموزش VMware | آموزش مجازی سازی | آموزش VMWare VSphere | آموزش VMware ESXi

قدم دوم : نوع محصول مجازی سازی سرور رو انتخاب کنید

خوب شما تا اینجا می دونید که باید با آموزش مجازی سازی سرور یا Server Virtualization به بازار کار مجازی سازی وارد بشید . اما نکته اینجاست که تا وارد این بازار می شید با اسامی عجیب و غریب زیادی مواجه میشید مثلا :

هول نکنید !! اسامی زیاد هستن اما هر کدوم جایی برای استفاده کردن دارن که دونه دونه بهشون می پردازیم و به وقتش شما همه اینها رو در صورتیکه در جایگاهی باشید که بخاین یاد بگیرید به سرعت یاد می گیرید . هدف ما این هست که درست و توی مسیر مناسب قدم بزارید که براتون یادگیری ساده باشه و قرار هست یک حرفه ای به شما مسیر راه رو نشون بده . پیشنهاد همیشگی من شروع مجازی سازی با محصولات مجازی سازی سرور VMware هست .

آموزش VMware | آموزش مجازی سازی | آموزش VMWare VSphere | آموزش VMware ESXi

قدم سوم : چرا آموزش VMware رو برای شروع مجازی سازی انتخاب کنیم؟

من خیلی رک و رو راست به شما میگم که اگر قرار هست مجازی سازی رو درست و درمون شروع کنید در ایران و بعد هم بخاین جهانی بشید . بدون شکل محصولات شرکت VMWare بهترین بازار کار رو برای شروع و حتی پایان برای شما فراهم می کنه . این توصیه من هست و هر کسی دوست داشت بحث کنه چرا و چگونه در ادامه بحث کنه تا خوب جواب قانع کننده دریافت کنه .

به شخصه توی بیشتر از 40 تا سازمان سطح کلان در ایران فعالیت کردم و چند شرکت بین المللی رو هم همکاری داشتم و هیچوقت در سطح کلان چیزی قابل اعتمادتر و ساده تر از VMWare برای شروع کار پیدا نکردم . پس به زبان ساده چون بیشترین بازار کار به سمت محصولات VMWare  هست عقل حکم می کنه که با این سری آموزش ها وارد بازار کار مجازی سازی بشیم .

آموزش VMware | آموزش مجازی سازی | آموزش VMWare VSphere | آموزش VMware ESXi

قدم چهارم : کدوم محصول VMware رو برای یادگیری انتخاب کنیم ؟

وقتی صحبت از محصولات VMware  میشه شما با کلی اسامی عجیب و غریب مواجه میشید که شاید در مرحله اول کمی براتون پیچیده باشه که براتون توضیح میدم که گیج نشید ، یه سری محصولات هستند که درسته که عنوان VMware رو یدک می کشن اما الزاما برای کار ما مناسب نیستن ، به زبان ساده تر وقتی میگیم VMWare الزاما راجع به یه محصول خاص صحبت نمی کنیم اما وقتی میگیم مجازی سازی سرور با VMware قطعا محصول خاصی مد نظرمون هست ، خوب لیستی از محصولاتی که بد نیست اسمشون رو بدونید رو برای شما عنوان می کنیم :

  1. VMware Workstation (محصول لابراتوار و آزمایشگاهی هست ، روی یک سیستم عامل نصب میشه و بهترین محیط برای یادگیری مباحث شبکه و مجازی سازی محسوب میشه ، ساده بگم شروع کارتون اگر هیچی از مجازی سازی نمی دونید این محصول هست)
  2. VMWare ESXi (محصول مجازی سازی سرور اصلی VMWare هست ، هسته اصلی مجازی سازی و در واقع تمام زیرساخت های مجازی سازی سرور و انواع دیگه مجازی سازی همین محصول هست و چیزی هست که بازار کار داره و شما باید این محصول رو در وهله دوم اگر VMWare Workstation رو بلد هستید شروع کنید)
  3. VMWare NSX (برای مجازی سازی شبکه یا Network Virtualization استفاده میشه)
  4. VMWare Horizon View (برای مجازی سازی دسکتاپ یا همون VDI استفاده میشه)
  5. VMware vSphere ( در واقع یک پکیج از مجموعه ای از ابزارها هست که توی دوره های مجازی سازی اگر بخاین حرفه ای بشید این محصول رو مجموعه داخلش رو باید یاد بگیرید )
  6. و ...

خوب گیج نشید ، ساده بگم اگر قرار هست شروع کنید به یادگیری مجازی سازی از صفر پیشنهاد می کنم اول محصول VMWare Workstation رو یاد بگیرید ، هم ساده هست و هم کلیات مجازی سازی رو به خوبی درک می کنید و بعد وارد یک دوره آموزشی باید بشید که داخلش ESXi و VSphere رو یاد می گیرید .

این دوره آموزشی رو بهش میگن VCP-DCV که مخفف VMware Certified Professional هست و DCV هم مخفف Data Center Virtualization هست و شما با دیدن این دوره می تونید کارشناس مجازی سازی دیتاسنتر بشید و دیگه مطمئنم بعدش مسیر راه رو خودتون هم می تونید پیدا کنید . اگر نمی دونید از چه دوره ای شروع کنید می تونم دوره های زیر رو پیشنهاد بدم :

آموزش VMware | آموزش مجازی سازی | آموزش VMWare VSphere | آموزش VMware ESXi

قدم پنجم  : بعد از یادگیری دوره VMware VCP-DCV سراغ چی بریم؟

بعد از اینکه شما دوره VCP-DCV را گذراندید . شما یک کارشناس مجازی سازی هستید . اما هنوز کار شما در مجازی سازی تمام نشده است . شما باید بدانید که در بحث مجازی سازی و اساسا در بحث مدیریت سرورها سه موضوع مهم وجود دارد که شما باید به آنها توجه کنید .

آموزش VMware | آموزش مجازی سازی | آموزش VMWare VSphere | آموزش VMware ESXi

اولین بحث Backup گیری هست که مهمترین رکن بقای یک مدیر شبکه است . دومین بحث مانیتورینگ و نظارت بر روی سرورها و سومین بحث در سطوح کلان بحث بهینه سازی و مقیاس پذیری طراحی مراکز داده هست . شما می توانید بعد از پایان دوره VCP-DCV یکی از دوره های زیر را انتخاب کنید و با استفاده از آن خودتان را آماده برای بهتر شدن تخصص در حوزه مرکز داده کنید :

خوب دوره های بالا رو که مشاهده کردید شما رسما یکی از بهتری کارشناس های مجازی سازی خواهید شد اگر تلاشتون مستمر باشه ... اما فراموش نکنید که مواردیکه تا اینجا یاد گرفتید از الزامات هستند و شما هنوز فوق تخصص در حوزه مجازی سازی به حساب نمی آیید .

آموزش VMware | آموزش مجازی سازی | آموزش VMWare VSphere | آموزش VMware ESXi

قدم ششم : یادگیری دوره های مکمل و فوق تخصصی آموزش مجازی سازی

خوب شما اگر میخاین که یک فوق تخصص در زمینه مجازی سازی بشید بهترین راه این هست که برگردید به قدم اول و حالا با دید کامل یک نگاه بندازید و الان شما متوجه شدید که چرا گفتیم از مجازی سازی سرور شروع کنید . حالا شما می تونید تخصص های خودتون رو گسترش بدید و فوق تخصص محسوب بشید . یعنی در یکی از دوره های زیر شرکت کنید :

قدم هفتم : دوره های خاص منظوره و کاربرد جانبی

خوب شما دیگه تا اینجای کار اگر طبق مسیر راه اومده باشید یک کارشناس حسابی مجازی سازی شدید و خودتون بهتر می دونید کجا و چه چیزی رو نیاز دارید . اما بد نیست بدونید که بعضی دوره ها محل های خاصی دارن برای استفاده شدن ، یعنی معمولا کاربرد سازمانی ندارند و بیشتر توی حوزه های هاستینگ و سرویس دهنده های اینترنتی از نظر من کاربرد دارند و زیرساخت اکثرشون هم لینوکسی هست .

آموزش VMware | آموزش مجازی سازی | آموزش VMWare VSphere | آموزش VMware ESXi

این دوره ها مخاطبشون خاص هستند ولی من به شما معرفیشون می کنم که حداقل دید نسبت به این مجازی سازی ها داشته باشید که اگر کسی ازتون در موردشون سوال کرد بدونید چی هستند ، مهمترین رکن این هست که بدونید این نوع مجازی سازها در ایران محبوبیت سازمانی به هیچ عنوان به اندازه محصولات VMware و Citrix ندارن ، لیستی از این دوره ها رو به شما معرفی می کنم که الان در وب سایت وجود دارند :

خوب شما اگر تا این مرحله جلو برید مطمئن باشید یکی از غول های مجازی سازی هستید .... این مسیری هست که به همه دوستان پیشنهاد می کنم . اگر سوالی در این خصوص دارید خوشحال میشم که در ادامه عنوان کنید .... در عین حال سوالات متداولی که دوستان در خصوص یادگیری مجازی سازی و آموزش VMware و اساسا تبدیل شدن به یک متخصص مجازی سازی دارند رو بنده به ترتیب در زیر پاسخ میدم :

سوالات متداول آموزش مجازی سازی و آموزش VMWare که باید بدانید

آیا آموزش مجازی سازی محدود به محصولات VMware است؟

خیر ، محصولات مجازی سازی بسیار متنوعی از شرکت های مختلف در دنیا وجود دارند که از مهمترین های آنها می توانیم به Hyper-V شرکت مایکروسافت ، نرم افزار KVM لینوکس ، Citrix Xen Server ، نرم افزار Oracle VM ، نرم افزار Docker و ... اشاره کنیم. اما بازار کار محصولات مجازی سازی شرکت VMware بسیار داغتر است و برای ورود به دنیای مجازی سازی به شدت توصیه می شود

آیا برای آموزش مجازی سازی باید لینوکس یاد بگیریم؟

الزاما خیر ، بستگی به نوع مجازی سازی مورد استفاده دارد. اگر از هایپروایزورهایی مثل ESXi و KVM و Citrix استفاده می کنید ، با توجه به اینکه محیط اصلی نصب آنها مبتنی بر لینوکس است ( حتی VMware هم از هسته ای مشابه لینوکس استفاده می کند ) ، یادگیری لینوکس به شدت به شما کمک خواهد کرد اما در خصوص هایپروی مایکروسافت ، الزامی به یادگیری لینوکس نیست

قبل از شروع دوره های آموزش مجازی سازی ، چه چیزی باید یاد بگیریم؟

ترجیحا شما باید برای شروع دنیای مجازی سازی و آموزش VMware به مفاهیم شبکه ، سیستم عامل ها و پروتکل ها و ... در شبکه آشنایی داشته باشید. معمولا توصیه می شود افرادیکه قصد یادگیری مجازی سازی را دارند ، قبلا دوره های نتورک پلاس ، MCSA مایکروسافت و لینوکس در سطح LPIC 1 را آموزش دیده باشند.

بازار کار VMware بهتر است یا Hyper-V ؟

محصولات VMware در ایران و در دنیا به عنوان یک شرکت و محصول فوق تخصصی حوزه مجازی سازی معروف هستند. محصول Hyper-V مایکروسافت به واسطه وجود ذاتی در سیستم عامل ویندوز هم کمی محبوبیت دارد اما صادقانه اگر بگوییم ، بازار کار VMWare به مراتب بسیار بیشتر از بازار کار مجازی سازی با Hyper-V است. تقریبا هیچ مرکز داده حرفه ای در ایران وجود ندارد که از هایپروی برای مجازی سازی دیتاسنتر استفاده کند.

بهترین نرم افزار مجازی سازی دنیا چیست؟

با توجه به سوالی که قبلا مطرح کردیم ، در حال حاضر VMWare ESXi و مجموعه VMWare VSphere محبوب ترین پکیج آموزش مجازی سازی در ایران و دنیا به حساب می آیند. فراموش نکنیم که سطح کاری محصولاتی مثل KVM که بصورت رایگان وجود دارند متفاوت است و بیشتر کاربردشان در سرویس های هاستینگ اینترنتی است.

تفاوت VMware Workstation و VMWare ESXi در چیست؟

محصول VMware Workstation بیشتر کاربردهای آموزشی ، تست و آزمون خطا و البته کارایی لابراتواری دارد. اما محصول VMWare ESXi یک محصول سطح کلان برای استفاده سازمان ها و شرکت ها و برای کار کردن بدون وقفه و توقف طراحی شده است. بد نیست بدانید ماشین های مجازی این دو محصول بر روی هم اجرا می شوند.

چه مدت زمان برای یادگیری مجازی سازی نیاز است؟

اگر مقاله و ویدیوی شبکه را از کجا شروع کنیم را مشاهده کرده باشید و پیش زمینه های لازم را داشته باشید ، شما می توانید در کمتر از دو ماه تبدیل به یک متخصص مجازی سازی حرفه ای شوید. اما این در حالی است که شما حداقل 8 ساعت در روز مطالعه و کار کرده باشید.

  • آموزش مجازی سازی را با چه ابزاری شروع کنیم؟

    بهترین محصول و نرم افزار آموزش مجازی سازی در دنیا بدون شک VMware ESXi است که اکثر شرکت ها و سازمان های بزرگ و سطح کلان از آن استفاده می کنند.
  • آموزش VMWare را از کجا شروع کنیم؟

    اگر پیش زمینه کاری با ابزاری مثل VMWare Workstation را داشته باشید و مفاهیم شبکه را تا حدی بلد باشید. دوره آموزشی VMWare VCP-DCV قدم بعدی است ، سپس دوره آموزشی VMWare VCAP و سپس دوره های بکاپ گیری می تواند بهترین شروع برای یادگیری مجازی سازی باشد

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات