حجت رستمی
دانشجوی رشته شبکه و متخصص Passive

Hypervisor چیست و چه مفهومی دارد؟

اصطلاح hypervisor برای اولین بار توسط شرکت IBM در سال 1956 برای برنامه های نرم افزاری توسعه یافته با قابلیت RPQ در کامپیوتر های IBM 360/65 ابداع و معرفی شد که به اشتراک گذاری حافظه رم کامپیوتر می پرداخت. Hypervisor یک مدل از مجازی سازی سخت افزاری یا (hardware virtualization) میباشد که به شما امکان اجرا و استفاده از چندین سیستم عامل guest (مهمان ) را در یک زمان واحد بر روی یک سیستم (host) میزبان را فراهم میکند. که در این حالت سیستم عامل های مجازی نصب شده همانند هر سیستم عامل real امکان استفاده از منابع سخت افزاری موجود در یک سیستم مانند CPU و یا hard و ram را دارا خواهند بود . hypervisor در حقیقت اشاره به تامین نیازمندی های سخت افزاری سیسم عامل های guest و مدیریت ارتباط بین انها و میزان بهره مندیشان از منابع سخت افزاری را دارد. از hypervisor با عنوان دیگری هم نام برده میشود که (VMM) نام دارد و مخفف کلمات virtual machine manager میباشد و در اصل هر دو به یک موضوع اشاره دارند و تفاوتی نمی کنند. اما به طور کلی دو نوع از hypervisor وجود دارد :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  • نوع اول : که به عنوان یک پلت فورم در اختیار شما قرار میگیرند و مستقیما با نصب بر روی یک سخت افزار server به شما امکان نصب و راه اندازی تعدادی سیستم عامل مجازی دیگر را میدهند مثالهایی از این نوع شامل VMware ESXi و Citrix XenServer میباشد .
  • نوع دوم : که بر روی سیستم عامل میزبان نصب میشود و شما با استفاده از آن میتوانید OS های خود را نصبب و راه اندازی کنید تفاوت نوع اول و دوم در این است که در این حالت hypervisor به شدت به OS میزبان وابسته بوده و درصورتی که برای آن مشکلی به وجود آید بر سایر سیستم عامل های مجازی میهمان هم بی تاثیر نخواهد بود مثالهایی از این دست شامل VMware Server و Windows Virtual PC و Microsoft Hyper-V و VMware Workstation میباشد.

اصطلاح *hypervisor* برای اولین بار توسط شرکت IBM در سال 1956 برای برنامه های نرم افزاری توسعه یافته با قابلیت RPQ در کامپیوتر های IBM 360/65 ابداع و معرفی شد که به اشتراک گذاری حافظه رم  کامپیوتر می پرداخت. *Hypervisor* یک مدل از مجازی سازی سخت افزاری یا (hardware virtualization) میباشد که به شما امکان اجرا و استفاده از چندین سیستم عامل  guest (مهمان ) را در یک زمان واحد بر روی یک سیستم (host) میزبان را فراهم میکند. که در این حالت سیستم عامل های مجازی نصب شده همانند هر سیستم عامل  real امکان استفاده از منابع سخت افزاری موجود در یک سیستم مانند CPU و یا hard  و  ram  را دارا خواهند بود . *hypervisor *در حقیقت اشاره به تامین نیازمندی های سخت افزاری سیسم عامل های guest و مدیریت ارتباط بین انها و میزان بهره مندیشان از منابع سخت افزاری را دارد. از *hypervisor *با عنوان دیگری هم نام برده میشود که (VMM) نام دارد و مخفف کلمات virtual machine manager میباشد و در اصل هر دو به یک موضوع اشاره دارند و تفاوتی نمی کنند. اما به طور کلی دو نوع از *hypervisor *وجود دارد :
* نوع اول : که به عنوان یک پلت فورم در اختیار شما قرار میگیرند و مستقیما با نصب بر روی یک سخت افزار server به شما امکان نصب و راه اندازی تعدادی سیستم عامل مجازی دیگر را میدهند مثالهایی از این نوع شامل VMware ESXi و Citrix XenServer میباشد .
* نوع دوم : که بر روی سیستم عامل میزبان نصب میشود و شما با استفاده از آن میتوانید OS های خود را نصبب و راه اندازی کنید تفاوت نوع اول و دوم در این است که در این حالت *hypervisor  *به شدت به OS میزبان وابسته بوده و درصورتی که برای آن مشکلی به وجود آید بر سایر سیستم عامل های مجازی میهمان هم بی تاثیر نخواهد بود مثالهایی از این دست شامل VMware Server و Windows Virtual PC و Microsoft Hyper-V و VMware Workstation میباشد.
||http://tosinso.com/files/get/9f1f3470-b3d9-4cf1-9b4d-529495df12b7||

نویسنده : حجت رستمی
منبع : |جزیره راهکارهای مجازی سازی وب سایت توسینسو::https://virtualization.tosinso.com|
هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و منبع اشکال اخلاقی دارد.

نویسنده : حجت رستمی

منبع : جزیره راهکارهای مجازی سازی وب سایت توسینسو

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و منبع اشکال اخلاقی دارد.


حجت رستمی
حجت رستمی

دانشجوی رشته شبکه و متخصص Passive

دانشجوی رشته اینترنت و شبکه های گسترده علاقه مند به یادگیری active شبکه

نظرات