آموزش ساخت VM ( ماشین مجازی ) در ESXi بصورت گام به گام

چگونه در ESXi یک VM ایجاد کنیم؟ در سری مطالب گذشته با محصولات شرکت Vmware آشنایی پیدا کردیم و با محیط Esxi و نحوه ی انجام تنظیمات آن و چگونگی اتصال به esxi از طریق Vsphere client و همچنین آشنایی با محیط vsphere client و تب های آن پرداختیم.اکنون میخواهیم یک پله جلوتر برویم و ماشین مجازی را بر روی Esxi نصب و راه اندازی کنیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

برای نصب ماشین مجازی بر روی esxi در ابتدا باید با نرم افزار Vsphere client به esxi متصل شویم و وارد قسمت Inventory بشوید که در آن جا Esxi شما را برایتان به نمایش میگذارد.بعد از اینکه وارد این قسمت شدید باید بر روی esxi خود کلیک راست کرده و گزینه ی New virtual machine را بزنید همچنین میتوانید با زدن کلید CTRL+N نیز کنسول ساخت ماشن مجازی را باز کنید و یا در تب summary در پایین صفحه گزینه ی new virtual machine را بزنید.

وب سایت توسینسو

بعد از وارد شدن به این کنسول شما نوع ساخت ماشین مجازی را تعیید میکنید که دو نوع TYPICAL و CUSTOM را دارد که در اینجا ما با همان پیش فرض جلو میرویم و گزینه ی Typical را انتخاب میکنیم.

وب سایت توسینسو

در مرحله ی بعدی شما باید یک نام برای ماشین مجازی خود تعیین کنید که در اینجا چون من میخواهم یک windows7 نصب کنم نام آن را همین عبارت قرار دادم.

وب سایت توسینسو

سپس با زدن کلید Next به سراغ مرحله ی بعد میرویم که در اینجا شما باید سیستمی را که میخواهید نصب کنید را انتخاب کنید و به مرحله ی بعد بروید.

وب سایت توسینسو

در مرحله ی بعدی به شما مشخصات disk storage تان را نشان میدهد و میتوانید که تعیید کنید این ماشین مجازی چقد از storage شما را که به ESXI داده بودید اشغال کند و دو حالت برای آن وجود دارد یکی THIN PROVISION و دیگری THICK PROVISION میباشد که اگر در حالت THICK باشد آنگاه کل فضایی که داده اید را اشغال میکند و اگر در حالت THIN باشد مقدار جزیی از فضا را اشغال میکند و کم کم بسته به نیازی که برای جا دارد خودش را گسترش میدهد و تا جایی که شما برایش تعریف کرده اید بزرگ میشود.

وب سایت توسینسو

پس از انجام تنظیمات Disk storage شما به مرحله ی بعدی وارد میشوید که در این مرحله تنظیماتی که انجام داده اید را برای شما لیست میکند و دقت کنید که در پایین صفحه گزینه ای وجود دارد به نام Edit the virtual machine setting before completion که با فعال سازی این قابلیت این اجازه را به شما میدهد که بعد از نصب شدن ماشین مجازی و کار کردن آن اگر نیاز بود که تنظیماتی را تغییر دهید با این قابلیت قادر به این کار خواهید بود.

وب سایت توسینسو

مرحله ی بعدی هم که شما میتوانید تنظیمات مربوط به Memory , Cpu , Video card و غیره را انجام دهید و از همه مهمتر اینکه در این مرحله با زدن گزینه ی New CD\DVD adding باید source ویندوزی که میخواهید نصب کنید را به آن در قالب CD و یا DVD و یا در قالب یک فایل ISO معرفی کنید که با زدن این گزینه و سپس گزینه ی DATA STORE ISO FILE شما مسیر فایل ISO را به آن معرفی میکنید.

وب سایت توسینسو

پس از انجام همه ی این مراحل ماشین مجازی شما آماده ی روشن شدن میباشد که روی آن کلیک راست کرده و گزینه ی START را میزنید همانطور که میبینید در تب SUMMARY ماشین مجازی شما اطلاعات کلی در مورد سخت افزار آن در اختیار شما قرار میدهد و پس از روشن شدن ماشین مجازی و نصب ویندوز مورد نظرتان همه ی این تب ها اطلاعاتی که در ESXI به شما میداد را برای ماشین مجازی شما لیست کرده و در اختیارتان قرار میدهد.

وب سایت توسینسو

در دوره آموزش VMware Workstation ما ایجاد ماشین مجازی در ESX را نیز بصورت مفصل توضیح داده ایم ، فراموش نکنید که شما باید دانش در حد دوره آموزش نتورک پلاس برای شروع یادگیری مجازی سازی را داشته باشید. امیدوارم ایم آموزش برای شما مفید واقع شود و از آن استفاده ی لازم را ببرید.موفق و سربلند و توسینسو باشید.

  • آیا ساخت ماشین مجازی ( VM ) در VMware ESXi سخت است؟

    خیر ، تقریبا به همان روشی که شما در VMware Workstation یا حتی VirtualBox و Hyper-V ماشین مجازی ایجاد می کنید ، از طریق ویزارد گرافیکی در ESXi هم می توانید با استفاده از این آموزش براحتی VM ایجاد کنید.

نظرات