آموزش اتصال SAN Storage به ESXi بصورت تصویری

چگونه یک SAN Storage را به ESXi متصل کنیم؟ آموزش اتصال SAN Storage به ESXi به زبان ساده ، در مطلب قبلی که در مورد کار با نرم افزار OPENFILER بود با نحوه ی کار با این نرم افزار تا حدودی آشنایی پیدا کردیم و آموختیم که چگونه Storage تحت شبکه بسازیم.در این مطلب میخواهیم به شما عزیزان آموزش دهیم که چگونه این Storage تحت شبکه را به سرورهای ESXI خود معرفی کنیم.خب برای اینکه Shared storage را به سرورهای ESXI معرفی کنیم باید ابتدا توسط Vsphere client به Vcenter متصل شویم و بر روی یکی از سرورها کلیک کرده و قسمت Configuration رفته و در آنجا بر روی گزینه ی Storage Adapters کلیک کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

همانطور که میبینید به صورت پیشفرض Storage adapter ای که برای اتصال به ISCSI وجود داشته باشد نیست ولی اگر شما از کارت شبکه هایی استفاده کنید که خودشان ISCSI Support باشند استفاده کنید در این قسمت به شما نشان خواهد داد ولی در غیر این صورت ما باید برای اتصال به ISCSI از Software iscsi استفاده کنیم.software iscsi بصورت نرم افزاری دستورات Iscsi را Ncapsolate میکند و ارتباط ما با iscsi برقرار میگردد.برای ایجاد software iscsi بر روی گزینه ی add کلیک میکنیم و add software iscsi adapter را میزنیم.

وب سایت توسینسو

بعد از مدتی یک Vmhba میسازد و یک IQN را به آن اختصاص میدهد که در شکل زیر قابل رویت است.

وب سایت توسینسو

برای اتصال ISCSI مهمترین چیزی که وجود دارد این است که ما باید حتما یک Portgroup داشته باشیم و آداپتر ما درون آن وجود داشته باشد که اتطلاعات و دیتا های مربوط به Iscsi از این Port خارج گردد.برای ساخت POrt group باید وارد قسمت storage adapter شده و بر روی Vmhbaای که برای ما ساخته است کلیک میکنیم و در قسمت Properties وارد شده و بر روی گزینه ی Configure در پایین صفحه کلیک میکنیم و ابتدا مطمئن میشویم که ISCSI ما فعال است و تیک آن خورده است.

وب سایت توسینسو

سپس در همان قسمت وارد تب Network configuration شده و باید یکی از کارت شبکه های اداپترمان را در اینجا متصل کنیم که برای اتصال آن باید بر روی گزینه ی Add کلیک کرده و همانطور که میبینید به شما vmhba ای که ساختید و IQN به آن تعلق گرفته است را نشان میدهد که باید آن را انتخاب کنیم.

وب سایت توسینسو

پس از انتخاب باید به سرور oPENFILER مان متصل شویم که برای این کار ما دو حالت داریم:

1)Dynamic discovery

2)Static discovery

در حالت اول خود سیستم به صورت اتوماتیک شروع به اسکن کردن میکند و IP را پیدا کرده و متصل میشود ولی در حالت دوم شما باید به صورت دستی این کار را انجام دهید و سیستم را به آن متصل کنید.خب برای اتصال گزینه ی Add را میزنیم و IP را وارد میکنیم و اگر Chap authentication ای ساخته بودیم باید در این قسمت Username و password آن را وارد کنیم.

وب سایت توسینسو

کمی صبر کرده تا عملیات اسکن کردن آن به پایان برسد و همانطور که مشاهده میفرمایید سیستم ما اضافه شده است.

وب سایت توسینسو

حالا اگر بر روی Vmhba ای که ساختیم کلیک کنیم میبینیم که یک دیسک برای ما ساخته است و مسیری به آن داده است و سیستم ما ACTIVE شده است.پس از این باید به قسمت Storage رفته و در آنجا بر روی گزینه ی Add storage کلیک کرده و مراحل را جلو میرویم و برای آن نام انتخاب میکنیم.

وب سایت توسینسو

پس از انتخاب گزینه ی اول برای معرفی دیسک باید در مرحله ی بعد ورژن آن را انتخاب کنبم که در اینجا چون روی همه ی سرورهای ما ورژن 5 هستند این ورژن را انتخاب میکنیم.

وب سایت توسینسو

پس از انتخاب ورژن برای آن یک نام اضافه کرده و Storage ما اضافه میشود و میتوان با آن کار کرد.

وب سایت توسینسو

امیدوارم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شود و استفاده ی لازم را از آن ببرید.موفق و سربلند و ITPRO باشید.


نظرات