محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت OpenVZ و Xen در چیست؟ به زبان بسیار ساده

دو محصول بسیار محبوب Open Source در حوزه هاستینگ و مراکز داده وجود دارد که طرفداران خاص خودش را دارد ، یکی از آنها Xen و دیگری OpenVZ است ، امروز در توسینسو می خواهیم تفاوت بین این دو نوع مجازی ساز را بیان کنیم. در واقع این دو نوع نرم افزار مجازی سازی سرور از تکنولوژی های مجازی سازی متفاوتی از همدیگر کار می کنند ، زمانیکه قرار بر این باشد که یکی از این مجازی سازها را برای کار خودتان انتخاب کنید ، علاوه بر اینکه بحث لینوکسی یا ویندوزی بودن سرور مهم است ، بحث نوع نرم افزاری که بر روی آنها قرار است قرار بگیرد هم در تعیین کردن نوع مجازی ساز مهم است. در ادامه ما بصورت خلاصه در توسینسو تفاوت های اساسی که بین Xen و OpenVZ وجود دارد را بیان خواهیم کرد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
تفاوت Xen و OpenVZ در چیست

اگر بحث یک نرم افزار قابل اعتماد برای مجازی سازی باشد ، شک نکنید که Xen یک نرم افزار بسیار عالی و Reliable برای مجازی سازی سرورها است ، با استفاده از Xen شما می توانید سرورهای مجازی یا VPS های خودتان را در یک بستر کاملا ParaVirtual شده ایجاد کنید و تقریبا یک سرور مجازی با ویژگی های یک سرور اختصاصی راه اندازی کنید ، Xen می تواند امکان این را داشته باشد که VPS را تا حدود زیادی نزدیک به Dedicated سرور کند.

یک VPS در مجازی سازی Xen برای خودش یک کرنل ایزوله شده دارد ، برای خودش ماژول های کرنل خاص داره که در زمان مورد نیاز آنها را Load می کند ، Xen می تواند حافظه مجازی کاملا اختصاصی ایجاد کند ، حتی فرآیند I//O و زمانبندی های اختصاصی برای VPS ایجاد کند ، Xen یک محصول کاملا قابل دلخواه سازی و به نوعی امکان ایجاد یک Dedicated Server مجازی را به ما می دهد.برای سرویس های معمولی می توان گفت در زمان استفاده از Xen تقریبا شما هیچگاه تصور نمی کنید که از یک سرور مجازی استفاده می کنید بلکه احساس شما استفاده از یک سرور کاملا اختصاصی است.مهمترین امکانات مجازی با استفاده از Xen را می توان موارد زیر ذکر کرد:

  1. دسترسی کامل root
  2. پشتیبانی از لینوکس و ویندوز
  3. کارایی بهتر در استفاده از جاوا
  4. اختصاص منابع اختصاصی به سرورها
  5. امکان ایزوله سازی کامل یا Paravirtualization کامل کرنل لینوکس
  6. امکان دسترسی مستقیم به ماژول های کرنل Load شده لینوکس
  7. فضای Swap
  8. پیکربندی بسیار قابل انعطاف

از طرف دیگر OpenVZ یک مجازی ساز در لایه سیستم عامل است یعنی به نوعی مجازی ساز یا هایپروایزور تیپ دو به حساب می آید که مجازی سازی را بر روی یک سیستم عامل دیگر انجام می دهد ، OpenVZ مجازی سازی را در یک لایه بسیار سطحی انجام می دهد و اینکار را بر روی سیستم عاملی انجام می دهد که بر روی ان نصب شده است. با توجه به اینکه تمامی سیستم عامل هایی که بر روی OpenVZ نصب می شوند یا در واقع تمامی VPS هایی که بر روی OpenVZ نصب می شوند از یک Linux Kernel مشترک استفاده می کنند و در واقع همه آنها از کرنل اصلی لینوکس استفاده می کنند ، OpenVZ تنها از سیستم عامل های خانواده لینوکس پشتیبانی می کند و این یک نقطه ضعف برای این مجازی ساز است زیرا ویندوز را پشتیبانی نمی کند .

مشکل دیگر این مجازی ساز این است که در صورت بروز هرگونه مشکل برای کرنل لینوکس ، تمامی VPS ها نیز با توجه به اینکه ParaVirtual نشده اند قطعا به مشکل خواهند خورد. اما با این همه تفاسیر OpenVZ نکات مثبت زیادی هم دارد که از آن جمله می توانیم به هزینه بسیار پایین و صرفه اقتصادی زیاد ، سادگی درک و مفهوم این مجازی ساز ، موثرتر از Xen برای VPS های ارزان قیمت و قابلیت استفاده از منابع بیشتر با توجه به اینکه سیستم کاملا ایزوله ای مثل Xen ندارد ، اشاره کرد. البته این تنها موارد تفاوت بین این دو پلتفرم مجازی سازی نیست اما مهمترین موارد تفاوت این دو مجازی ساز مواردی است که اشاره کردیم. بصورت کلی مهمترین قابلیت های مجازی سازی با OpenVZ را می توانیم موارد زیر ذکر کنیم :

  1. دسترسی کامل root
  2. مجازی سازی در لایه سیستم عامل ( Hypervisor Type 2 )
  3. امکان استفاده از Burst در زمانیکه VPS های دیگر استفاده نمی شوند
  4. امکان بروز رسانی بدون نیاز به Reboot کردن سیستم عامل
  5. امکان استفاده از منابع بیشتر برای VPS ها
  6. تنظیمات شبکه و دیسک بسیار ساده
  7. امکان دسترسی به اکثر ماژول های فایروال iptables لینوکس

اگر شما با این تفاسیر هنوز مردد هستید که از کدامیک از موارد بالا بایستی برای مجازی سازی استفاده کنید و نیاز شما را برآورده می کند ، به نظر من OpenVZ ساده ترین و به صرفه ترین راهکار مجازی سازی برای شما است ، اگر فقط قصد مجازی سازی سرورهای لینوکسی را دارید ، اگر نیاز به استفاده کردن از ویندوز در بستر هاستینگ خود دارید حتما از Xen در وهله اول استفاده کنید. اگر احساس می کنید که از ماژول های کرنل خاصی از لینوکس هم بایستی در کارهای خود استفاده کنید بنابراین استفاده کردن از OpenVZ را به شما پیشنهاد نمی کنیم. در هر صورت بحث در این خصوص آزاد است و هر کسی می تواند نظر خود را در ITPRO در این خصوص اعلام کند. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات