محمود کیاستی
مدرس دوره های ICDL

معرفی قابلیت های جدید Hyper-V نسخه ویندوز 8 و 8.1

در این مقاله قصد داریم به ویژگی جدیدی در ویندوزهای 8 و 8.1 با عنوان Client Hyper-V بپردازیم. همانطور که می دانید Hyper-V به عنوان نرم افزار مجازی سازی مایکروسافت، از ویندوزهای سرور 2008 و 2008R2 تا کنون ارائه و مورد بهره برداری کاربران قرار گرفته است که در این خصوص مطالب فراوانی ارائه گردیده، و ITPROهای عزیز نیز در خصوص Hyper-V مطالب خوبی از قبیل موارد زیر ارائه نمودند:

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

نحوه ی نصب Client Hyper-V

حال شرکت مایکروسافت در Windows 8, Windows 8.1 تکنولوژی مجازی سازی را با نام Client Hyper-V ارائه نموده است که به عنوان یک ویژگی جدید در ویندوز از طریق Programs and Features در Control Panel قابلیت نصب شدن را دارا می باشد. به واسطه Client Hyper-V شما براحتی می توانید ماشینهای مجازی و منابع آنها را ایجاد و مدیریت نموده و بواسطه آن چندین سیستم عامل یا operating systems بصورت همزمان در یک کامپیوتر فیزیکی اجرا کنید. به سیسستم عاملی که در ماشین مجازی اجرا می شوند اصطلاحاً سیستم عامل مهمان یا guest operating system نامیده می شود.بدین منظور ابتدا از طریق فشردن کلیدهای Win+Q و وارد کردن کلمه Features، گزینه Turn Windows features on or off را انتخاب میکنیم:

وب سایت توسینسو

سپس همانند تصویر زیر، گزینه Hyper-v و تمامی زیر مجموعه های آن را انتخاب و OK می کنیم:

وب سایت توسینسو

به همین راحتی Client Hyper-V بر روی سیستم عامل شما نصب و همانند تصویر زیر در دسترس شما خواهد بود:

وب سایت توسینسو

کارائی Client Hyper-V

از Client Hyper-V در کارهای مختلفی می توانید استفاده نمائید به عنوان مثال ITPROها و یا Developer ها در شبکه می توانند از آن برای آزمایش تنظیمات و ساختار مورد نظر خود در لپ تاپ یا دسکتاپ استفاده و سپس در صورت مثبت بودن نتیجه، در قالب ماشین مجازی خروجی گرفته و در نسخه سروری Hyper-V پیاده سازی نمایند. و یا برنامه نویسان با استفاده از آن می توانند نرم افزار خود را بر روی سیستم عاملهای مختلف(XP-7-8-linux, ...) تست کرده و پس از رفع اشکال به صورت نهائی آماده نمایند. البته استفاده از Client Hyper-V جهت اجرای نسخه های قدیمی تر و یا نسخه های جدید و آزمایشی ویندوز نیز بسیار مناسب می باشد.

ویژگی های غیر قابل استفاده در Client Hyper-V:

وِیژگیها و امکاناتی که در نسخه سروری Hyper-V وجود دارد اما در نسخه Client Hyper-V موجود نمی باشد، به شرح زیر است:

  • قابلیت ارتباط از راه دور و یا Remote FX با virtualize GPUs
  • قابلیت Live migration ماشینهای مجازی از یک میزبان به میزبانی دیگر.
  • Hyper-V Replica: قابلیتی که به واسطه آن Hyper-V تمامی تغییرات موجود در یک ماشین مجازی را به همتای آن در سرور دیگر Replicat می نماید.
  • Virtual Fibre Channel که به واسطه آن قابلیت اتصال ماشین مجازی به Fibre Channel storage فراهم میگردد
  • 32bit SR-IOV networking
  • Shared .vhdx

نکته: ماشینهای مجازی راه اندازی شده توسط Client Hyper-V، قابلیت handle خودکار از یک Wire Connection (کارت شبکه معمولی) به یک wireless connection را دارا نمی باشد و به این منظور می بایست بصورت دستی network adapter را تغییر دهید.

ویژگیهای که در نسخه Client Hyper-V عملکردی متفاوت با نسخه سروری Hyper-V دارند:

مدل مدیریت حافظه یا Memory در Client Hyper-V متفاوت می باشد، چون در نسخه سروری، مدیریت Hyper-V memory بر اساس این فرض می باشد که گوئی تنها ماشین مجازی در حال اجرا در سرور می باشد اما در Client Hyper-V مدیریت Memory بر این اساس دانستن این است که بیشتر ماشینهای مجازی علاوه بر اجرای ماشین، در حال اجرای نرم افزارهائی نیز می باشند، به عنوان نمونه یک Developer ممکن است برنامه Visual Studio را در چندین ماشین مجازی بصورت همزمان اجرا کند.دیگر اینکه SR-IOV در Guestهای 64 بیتی به خوبی کار می کند اما در نسخه های 32 بیتی پشتیبانی نمیگردد.

نیازمندیهای نصب Client Hyper-V

از جمله نیازمندیهای لازم جهت نصب Client Hyper-V، وجود پردازنده 64 بیتی که دارای قابلیت SLAT یا Second Level Address Translation نیز باشد. علاوه بر این وجود حداقل 4 گیگا بایت Ram نیز لازم بوده و تنها در نسخه های ویندوزی زیر در دسترس می باشد:

  • Windows 8 Pro 64-bit Edition
  • Windows 8 Enterprise 64-bit Edition
  •  Windows 8.1 Pro 64-bit Edition
  • Windows 8.1 Enterprise 64-bit Edition

در ضمن این موضوع در نظر گرفته شود که شما قادر به راه اندازی ماشینهای مجازی 32 و 64 بیتی در Client Hyper-V می باشید.


محمود کیاستی
محمود کیاستی

مدرس دوره های ICDL

محمود کیاستی ، مدرس و مشاور در حوزه های گرافیک و طراحی ، متخصص در حوزه نرم افزارهای Photoshop ، InDesign و illustrator .. مدرس دوره های مهارت های هفتگانه و ICDL پیشرفته ، کارشناس شبکه ها و سرویس های مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت و ...

نظرات