بهروز   سیروس زاد
کارشناس ارشد Cloud Computing و Storage و مدرس رسمی مایکروسافت در هامبورگ آلمان

اینترنت اشیاء چیست؟ چرا باید IOT را یاد بگیریم؟

اینترنت اشیا چیست؟ اینترنت اشیاء یا اینترنت همه چیز (Internet of Things ) جدیدترین تکنولوژی مورد بحث در دنیای فناوری اطلاعات محسوب می شود که قرار است امکان اتصال همه چیز را از طریق شبکه های ارتباطی فراهم کند. با وجود اینکه گفته شده است ۵ میلیارد دستگاه در طول سال ۲۰۱۵ به اینترنت متصل شده اند، پیش بینی می شود که با توجه به روند سرعت جابجایی اطلاعات، تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۰ میلیارد شی در دنیا از طریق اینترنت به هم متصل شوند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

هم اکنون میلیاردها حسگر در جهان به کار گرفته شده اند تا قابلیت اتصال اشیا به اینترنت را فراهم کنند. این فناوری از لوازم خانه گرفته تا پوشیدنی ها و خودرو و به طور کل تمامی اشیایی که در محلی واقع شده اند و یا در حال حرکت هستند را قبضه می کند و به همین دلیل است که کشورهای مختلف دنیا برآن شده اند که آماده مواجهه با IOT شوند. جذابیت این تکنولوژی به حدی بالا است که کشورها در پی توسعه سریع استانداردهای این فناوری و راه اندازی برنامه های کاربردی برای آن هستند.از جمله این کشور ها ایران میباشد که روز به روز شرکتهای نوپا و استارت آپ های حوزه اینترنت اشیا بیشتر میشوند و بعضا به ثروت های هنگفت هم دست پیدا میکنند .

یکی از جدید ترین این پروژه های اینترنت اشیا قرارداد جدید شرکت ایرانسل و شرکت گاز برای ایجاد کنتر های هوشمند و ارسال اطلاعات به سرور مرکزی میباشد که دیگر نیازی به خواندن اعداد کنتور توسط فرد و به صورت حضوری نخواهد بود.این پروژه یکی از صد ها پروژه استارتاپ در این زمینه بود که به ثمر رسید..و یا یک مثال بارز دیگر سیستم های جابجایی مسافران و سیستم رد گیری وسایل نقلیه و همچنین شرکت های تولید کننده محصولات هوشمند سازی منازل هستند که روز به روز بیشتر میشوند.اینترنت اشیا را Nikola Tesla در سال1926 پیشبینی کرده بود و گفته بود ((وقتی به صورت کامل شبکه های wireless در دنیا راه اندازی شوند .کل کره زمین به یک مغز بزرگ تبدیل خواهد شد))

نقش ها در اکوسیستم اینترنت اشیاء

در دهه گذشته، تلاش های تحقیقاتی قابل توجه به مطالعه موجودیت های کسب و کاری و نقش آنها در حوزه ارتباطات از راه دور و حوزه اینترنت اشیاء اختصاص داده شده است. برخی از این نقش ها در گزارش های صنعت مربوط به ارتباطات ماشین با ماشین و همچنین چارچوب های معماری سازمان های استانداردگذاری مربوطه تشریح شده اند. بسیاری از نقش های بازیگران حوزه اینترنت اشیاء مشابه نقش های کسب و کار ارتباطات راه دور و روابط آنها می باشد، چون ارتباطات راه دور به احتمال زیاد نقش مهمی را در حوزه IOT ایفا می کند، از این رو بسیاری از نقش های حوزه ارتباطات راه دور برای نقش های حوزه اینترنت اشیاء هم می تواند قابل کاربرد باشد.

وب سایت توسینسو

شکل زیر یک معماری چهار مرحله ای از اینترنت اشیا میباشد:

وب سایت توسینسو

چرا باید علم IOT را یاد بگیریم؟

از دیر باز تا کنون بشر با هدف زندگی بهتر و با کیفیت عالی و کسب درآمد بیشتر برای بدست آوردن نیاز هایش تلاش کرده است . هم اکنون با ورود IOT به دنیای انسانها دست یافتن به آن اهداف ممکن تر شده همچنین تکنولوژی IOT در تمام زمینه ها بر روی نحوه زیستن ما تاثیر فراوانی گذاشته .چه بسا نوبت به آن رسیده در این عصر کنونی فرصت را غنیمت بشماریم و علمی را بیاموزیم که در چند سال آینده جزءی جدا ناشدنی از زندگی بشر خواهد بود و در این بین افرادی که سریع تر از دیگران به این علم دست پیدا کنند بسیار از سایر انسانها پیشی خواهند گرفت...

سخن آخر

هم اکنون شرکت های بسیار با دیدن این پتانسیل قوی در ایران راهکار و روش های خود را بر آن داشته اند تا در زمینه اینترنت اشیا سرمایه گذاری کنند و از این رو شروع به جستجوی افراد خبره در این حوزه کرده اند .اما متاسفانه افراد متخصص در این زمینه در ایران بسیار کم میباشند و اکثر آنها هم با دستمزد های نجومی جذب شرکت های خارجی شده اند.اما شما به عنوان یک جوان ایرانی باید فرصت را غنیمت بشمرید و تخصص خود را در این حوزه سودمند و مفید افزایش دهید تا بتوانید نیاز شرکت های داخلی در این زمینه را برآورده سازید..شما باید با سرمایه گذاری بر روی خود کلید های فرصت را برای خود خریداری کنید تا این کلید ها قفل گشای زندگی و آینده شما باشند.


بهروز   سیروس زاد
بهروز سیروس زاد

کارشناس ارشد Cloud Computing و Storage و مدرس رسمی مایکروسافت در هامبورگ آلمان

بهروز سیروس زاد ، ليسانس سخت افزار كامپيوتر از دانشگاه شيراز ، بیش از 1۲ سال سابقه فعالیت تخصصی در IT وشبکه ، تخصص در حوزه های مجازی سازی ، دوره دیدیه مایکروسافت و مدرس رسمی مایکروسافت در هامبورگ و دارای مدارکMCT,Azure AZ-104 VCP-DCV ۲۰۲۲,VCAP2022 MCP,MCSA2012,MCSA 2016,MCSE Cloud and Infra ، میکروتیک ، سرورهای HPE و انواع Storage ها.دوره دیده شرکت EMC و HPE دارای مدارک HPEAruba ACSA, ACSPو متخصص در زمینه راهاندازی و طراحی سیستمهای شبکه و دیتاسنتر ،

نظرات