محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

معرفی نکات مهم در روشهای بکاپ گیری از VM ها + روشها و ابزارها

منظور از Backup گیری از VMware این است که شما داده های موجود در ماشین مجازی یا VM خود را در محیطی خارج از محیط خود VMware نگهداری کنید تا در صورت بروز مشکل ، داده های شما از بین نرود. Backup گیری از VMware یا بهتر بگوییم Backup گیری از محیط های مجازی و سرورهای مجازی امروزه یک مشکل معمول برای مدیران سیستم به حساب می آید.Backup گیری از VMware می تواند به روش های سنتی و قدیمی که از سیستم عامل یا نرم افزارهای موجود در آن Backup گرفته می شود انجام شود و یا اینکه به روش های نوین و با استفاده از ابزارهایی که ویژه اینکار تهیه شده اند انجام شود .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

ملاک استفاده از هرگونه ابزار Backup گیری این است که ، ابزار بایستی بتواند با کمترین Downtime ممکن برای سیستم از VM ها Backup بگیرد ، ابزار بایستی بتواند بصورت Incremental از VM ها Backup بگیرد ، ابزار بایستی مسئله حجم داده های ذخیره شده را تعیین کن و بتواند از فضا حداکثر استفاده را ببرد و فضای بیهوده را اشغال نکند.یکی از معمولترین روش های تهیه Backup در VMware این است که مدیر سیستم یا توسط خود ابزارهای VMware و یا توسط نرم افزارهای جانبی از VM در وهله های زمانی معین Snapshot تهیه می کند ، هر چند سرعت بازگردانی اطلاعات در snapshot ها بالا است و ملاک خوبی برای مدیران سیستم به حساب می آیند .

اما مشکل اصلی در اینجاست که شما در صورتیکه حتی یک فایل را بخواهید از این نوع Backup بازگردانی کنید ، بایستی کل Snapshot را بازگردانی کنید. در اینجا ابزارهای پیشفرضی که در VMware تعبیه شده اند پاسخگوی مشکل ما نخواهند بود. ابزارهای جانبی از شرکت های مختلفی ارائه شده اند که می توانند به مدیر سیستم اجازه دهند که از VM ها و محتویات سیستم عامل آنها در سطح فایل یا File-Level بک آپ تهیه کند تا در صورت بروز مشکل برای VM ها فقط فایل مورد نظر را بازیابی کنند. ابزارهای زیادی برای اینکار ساخته شده اند که در ادامه در خصوص آنها صحبت خواهیم کرد.توجه کنید که Snapshot به هیچ عنوان Backup واقعی نیست.

استفاده از ساختار های مجازی سازی یا Virtualization علاوه بر داشتن مزیت های بسیار و امکانات بی نظیری که در اختیار ما قرار می دهد ، کمی هم برای ما در خصوص بحث Backup گیری و ایجاد Disaster Recovery Plan ها ابهام ایجاد می کند . در این مطلب قصد داریم شما را با روش های مختلف تهیه Backup از VM ها و همچنین ابزارهایی که برای اینکار ارائه شده اند آشنا کنیم . همیشه سئوالات متنوعی در خصوص Backup گیری از VM ها مطرح بوده است که از مهمترین های آنها می توان به این موارد اشاره کرد :

  • منظور از یک Backup کامل از VM چیست و چه اطلاعاتی را شامل می شود ؟
  • چه روش ها و ابزارهایی بهترین گزینه برای تهیه Backup از VM ها هستند ؟
  • هر چند وقت یکبار بایستی از VM ها Backup گرفته شود ؟
  • چه نوع اطلاعاتی در روش های Backup گیری از VM ها بایستی Backup گرفته شوند ؟
  • تفاوت ابزارهای معمول Backup گیری و ابزارهای Backup گیری از محیط مجازی و روش های آن در چیست ؟

در این مطلب امیدوار هستیم که به پاسخ این سئوالات دست پیدا کنید . مدیران شبکه بایستی به خاطر داشته باشند که Backup گیری از ماشین های مجازی دقیقا به همان منظوری انجام می شود که Backup گیری از سیستم های فیزیکی انجام می شود ، یعنی اینکه اینکار باعث عدم از بین رفتن اطلاعات در هنگام بروز مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری و از طرفی کاهش Downtime سیستم و بهبود Disaster Recovery خواهد شد. این مشکلات ممکن است هر لحظه به خاطر سهل انگاری یا اشتباه یک مدیر سیستم و یا رفتن برق در شبکه شما رخ دهد.

یک Backup معمولا شامل مجموعه کاملی از محتویات VM می باشد که از آن جمله می توان به فایل های VMDK یا Virtual Machine Disk Files که بر اساس فایل سیستم VMFS یا Virtual Machine File System ایجاد شده اند ، Log File های سرور مجازی ، Paging File ها و فایل های تنظیمات VM و تمامی داده هایی می شود که وضعیت کامل یک VM را نشان می دهد. توجه کنید که در ساختارهای مجازی سازی که از SAN Storage ها بصورت مستقیم برای نگهداری VM ها استفاده می شود به جای فایل های VMDK از فایل های RDM یا Raw Device Mapping استفاده می شود.

ابزارها و روش های Backup گیری از VM ها تا حدود زیادی از روش ها Backup گیری استفاده می کنند که در محیط های معمولی شاهد هستیم ، برای مثال هر کدام از این ابزارها برای خود یک نرم افزار سرور و یک نرم افزار کلاینت دارند که در اصطلاح به آن Agent گفته می شود ، نرم افزار Agent بر روی سرور مجازی نصب شده و داده های Backup را به سمت نرم افزار سرور Backup ارسال می کند. بعد از اینکه نرم افزار سرور Backup این داده ها را دریافت کرد آنها را بر روی رسانه های ذخیره سازی مناسب ( Disk Array یا SAN یا Tape ... ( ذخیره می کند. با استفاده از قابلیت های زمانبندی که این نرم افزارها دارند شما می توانید فرآیند Backup گیری را به گونه ای تنظیم کنید که در وهله های زمانی خاص از یک VM مشخص شده Backup تهیه شود.ابزارهای Backup گیری هم در قالب ابزارهای قابل نصب در محیط های مجازی وجود دارند و هم قابل نصب در محیط های فیزیکی ، بسته به نوع نیاز شما می توانید این ابزارها را تهیه کنید.

برخی از ابزارهای Backup گیری از VM ها به گونه ای هستند که در هنگام تهیه Backup بایستی VM یا خاموش باشد و یا اینکه در حال کار نباشد ، این نرم افزارها باعث بالا رفتن Downtime این سرورها می شوند زیرا با زمانبندی شدن هر گونه Backup از VM سرور توانایی ارائه سرویس به کاربران را نخواهد داشت ، تا زمانیکه فرآیند Backup گیری کامل شود. اینگونه ابزارها در محیط هایی که نیاز به Availability یا دسترسی پذیری بالا هستند غیر قابل پیاده سازی هستند . ابزارهایی مثل VMware Data Recovery یا VDR می نوانند با کمترین Downtime ممکن از VM ها Backup تهیه کنند. این ابزار توسط خود شرکت VMware تولید شده است. اما زمانیکه شما به یک ساختار Backup گیری Image Based نیاز دارید ، بهتری راهکار استفاده از ابزارهای جانبی برای گرفتن Backup است ، بهترین ابزارهای Backup گیری فعلی که در دنیا برای VM ها وجود دارد و شما می توانید با اطمینان از آنها استفاده کنید به شرح زیر می باشند :

  1. Veeam Backup and Replication
  2. Symantec NetBackup
  3. IBM Tivoli Storage Manager
  4. Quest vRanger
  5. PHD Virtual Backup for VMware
  6. Zerto

زمانبندی کردن Backup گیری از VM ها بایستی مطابق با همان پروتکل ها و اولویت هایی باشد که شما در Backup گیری های معمولی و سنتی انجام می دهید. برای مثال اگر یک VM با سیستم عامل ویندوز را تصور کنیم ، بایستی از این VM بصورت کامل و در قالب Image بصورت هفتگی Backup گرفته شود ، در همین حین فایل های مهم و حیاتی که در درون سیستم عامل قرار دارند بایستی بصورت روزانه Backup گیری شوند و یا ممکن است چندین بار در روز Backup گرفته شوند. Backup های کامل نیازمند چندین زمان مختلف برای کامل شدن هستند ، از طرفی دیگر Backup های نوع Incremental فقط اطلاعاتی را Backup گیری می کنند که از آخرین باری که از سیستم Backup گرفته شده است تغییر کرده اند ، اینگونه Backup ها سرعت عملیات Backup گیری را بالا می برند و طبیعی است که راهکار مناسبی برای حفاظت از اطلاعات VM ها به حساب می آیند.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات