محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش نصب و راه اندازی Veeam Backup and Replication

در این مطلب به صورت رایگان و گام به گام با نحوه نصب و راه اندازی Veeam Backup and Replication آشنا خواهید شد. اگر کمی با نرم افزارهای مجازی سازی مثل Hyper-V شرکت مایکروسافت یا VSPhere شرکت VMware کار کرده باشید حتما با نام Veeam تا حدودی آشنایی پیدا کرده اید. Veeam یکی از بهترین محصولات Backup گیری از محصولات مجازی سازی در دنیاست و چندین سال است که به عنوان بهترین محصول برای تهیه Backup از ساختارهای مجازی سازی استفاده می شود. با استفاده از نرم افزار Veeam Backup & Replication شما می توانید براحتی با سرعت و انعطاف پذیری و همچنین قابلیت اعتماد بالا داده ها یا نرم افزارهای موجود در محیط های مجازی سازی را بازگردانی یا Recovery کنید. این نرم افزار راهکارهای Backup و Recovery را بصورت یکپارچه به شما ارائه می کند و برای محیط های مجازی مانند hyper-v و VSPhere بسیار مناسب می باشد. این نرم افزار یکی از مدرن ترین ابزارهای Backup گیری در محیط Cloud نیز محسوب می شود و تقریبا حفاظت از اطلاعات موجود در VM های شما را تضمین می کند. با استفاده از این نرم افزار شما دیگر نیازی به به روز رسانی Agent های مختلف ندارید و براحتی و به سادگی می توانید Backup های گرفته شده در VM ها را بازگردانی کنید. در این آموزش می خواهیم روش نصب این نرم افزار را به شما آموزش بدهیم و در ادامه همین مقاله به شما روش Backup گیری از VM ها را آموزش خواهیم داد پس تا انتها با ما باشید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. برای نصب کنسول مدیریتی Veeam Backup & Replication ابتدا بسته نرم افزاری 32 یا 64 بیتی آن را از این آدرس دانلود کنید.
  2. بسته نرم افزاری دریافت شده را Extract کردن و فایل اجرایی به نام Veeam__Backup__Setup.exe را اجرا کنید.
  3. با موارد مطرح شده در خصوص License Agreement نرم افزار موافقت کنید و به مرحله بعدی بروید.
  4. زمانیکه از شما درخواست فایل لایسنس شد آن را به نرم افزار معرفی کنید.
  5. محل نصب نرم افزار را مشخص کنید.
  6. با انتخاب گزینه Microsoft SQL server instance و البته Existing شما باید آدرس یک SQL سرور موجود در شبکه را برای نصب شدن و ایجاد شدن Database های تنظیمات Veeam را انتخاب کنید یا در صورتیکه فاقد SQL سرور هستید می توانید گزینه Install Local Microsoft SQL Sever را انتخاب کنید تا نسخه Express Edition این محصول بصورت خود به خود روی سیستم نصب شود. نرم افزار Setup بصورت خودکار در این SQL سرور یک Instance به نام VEEAM ایجاد خواهد کرد.
  7. نام کاربری و رمز عبور کاربر Administrator را برای اجرای سرویس های Veeam Backup وارد کنید و همچنین یک شماره پورت برای سرویس های مدیریتی Veeam نیز انتخاب کنید. توجه کنید که اکانتی که انتخاب می کنید بایستی دارای دسترسی های مدیریتی بر روی سیستمی باشد که Veeam Backup را بر روی آن نصب می کنید.
  8. محل قرار گیری فایل های سیستمی نرم افزار و کاتالوگ ها و vPower NFS را مشخص کنید. مطمئن شوید که محل نصب دارای فضای کافی برای انجام این فرآیند ها با توجه به نیازهای سیستمی را دارد.
  9. بر روی گزینه Install کلیک کنید تا فرآیند نصب شروع به کار کند.
  10. زمانیکه فرآیند نصب تمام شد بر روی آیکن ایجاد شده به نام Veeam Backup and Replication ایجاد شده بر روی دسکتاپ کلیک کنید تا نرم افزار اجرا شود.
  11. همین فرآیند را نیز می توانید برای نصب سایر نرم افزارهای Veeam Backup روی دیگر سرورها نیز انجام دهید.

خوب ما تا اینجا نرم افزار Veeam Backup and Replication را فقط نصب کرده ایم ، شما هم اکنون می توانید کلیه سرورهایی که بر روی آنها نرم افزارهای Hyper-V یا ESXi وجود دارند را به همراه محتویات آنها Backup بگیرید ، در آموزش بعدی قصد داریم به شما نحوه معرفی سرورهای ESXi به Veeam و برنامه ریزی کردن یک فرآیند Backup را آموزش دهیم. اگر در خصوص این نرم افزار سئوال خاصی دارید می توانید در ادامه مطرح کنید .


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات