محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

vFRC چیست؟ معرفی قابلیت VSphere Flash Read Cache در VMWare

vFRC چیست؟ هرجایی که اسمی از Cache شنیدید یعنی حافظه ای وجود دارد که دارای سرعت بالایی است و برای ذخیره کردن داده ها و اطلاعاتی بکار می رود که بصورت مستمر از آنها استفاده می شود. این حافظه باعث بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات می شود. قبلا در خصوص انواع Cache در CPU ها و همچنین تفاوت Cache و Buffer در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران صحبت کردیم اما نکته جالب در خصوص یکی از قابلیت های مجموعه محصولات شرکت VMware است که به اسم Flash Read Cache معروف است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. Flash Pool در vFRC
  2. Flash Cache Module در vFRC

قابلیت VMware vFRC از VMware VSPhere نسخه 5.5 به این مجموعه از نرم افزارهای VMware اضافه شد و این امکان را به سیستم می دهد که از هارد درایو های SSD به عنوان یک لایه Cache برای ارتباط با Virtual Machine ها استفاده کند. VMware vFRC با توجه به اینکه بیشتر Load خواندن و نوشتن یا همان I//IO ای که روی Shared Storage ها در شبکه وجود دارد را کاهش می دهد و آن را به حافظه Cache منتقل می کند با اینکار می تواند کارایی سیستم را افزایش دهد.حتی اگر شما از Local Storage ها نیز استفاده کنید ، این حافظه به عنوان یک لایه Cache ابتدا داده هایی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرند را از سیستم عامل Guest خوانده و بصورت بلوکی از داده در اختیار سیستم عامل مجازی قرار می دهد و فرآیند Read یا خواند داده ها از هارد دیسک ها به شدت کاهش پیدا می کند.

معرفی قابلیت vFRc یا Flash Read Cache در VMware

با استفاده از این مکانیزم ، میزان مراجعات به SAN Storage شما کاهش پیدا می کند و تاخیر هم طبیعتا کمتر در سرویس دهی VM ها ایجاد می شود. همچنین شما با استفاده از هارد درایوهای SSD ای که بر روی سرورهای خود استفاده می کنید می توانید هزینه های خود را با استفاده از تکنولوژی VMware vFRC کاهش دهید ، در چنین حالتی با استفاده کردن هارد درایوهای SSD روی سرور میزان نیاز به هارد درایوها و فضاهای بیشتر بر روی SAN Storage شما کاهش پیدا می کند.

هر چند هارد درایوهای SSD دارای هزینه بالاتری هستند اما به هر حال در مقایسه با حجم و ظرفیت و نوع هارد درایوهایی که در SAN Storage ها استفاده می شوند به مراتب هزینه کمتری دارند. کارشناسان مجازی سازی می توانند با فعال کردن قابلیت vFRC در VMware و انتخاب اندازه حافظه Cache رزرو شده از طریق کنسول VSPhere Web Client براحتی تنظیمات مربوط به آن را انجام دهند. مفهوم vFRC اولین بار در سال 2012 به عنوان vFlash توسط VMware مطرح شد و بعد از آن در سال 2013 و با معرفی مجموعه VSPhere 5.5 بصورت عملیاتی ارائه شد. مهمترین قسمت هایی که vFRC را تشکیل می دهند به شرح زیر می باشند :

Flash Pool در vFRC

همانطور که از نام این قابلیت مشخص است شما با استفاده از Flash Pool در واقع تعدادی هارد درایو یا حافظه SSD را برای استفاده ESXi به عنوان حافظه Cache و انجام فرآیند های I//IP در vFRC اختصاص می دهید. زمانیکه vFRC یک Flash Pool ایجاد می کند ، در واقع تمامی درایوهایی که در Flash Pool قرار گرفته اند توسط فایل سیستم خاصی که برای همین منظور ایجاد شده است و مخصوص شرکت VMware می باشد Format می شوند ، نام این فایل سیستم VFFS است. بعدا زمانیکه دیسک های فلش به Virtual Machine های مجموعه به عنوان Read Cache معرفی شدند ، با توجه به اندازه حافظه ای که برای Cache در نظر گرفته شده است فضا به Virtual Machine ها برای قرار دادن داده ها در حافظه کش اختصاص می یابد. هرگاه فرآیند خواندنی از حافظه Virtual Machine شما انجام شود ، این اطلاعات در حافظه Cache ذخیره می شود و در دفعات بعدی با سرعت I//O بسیار بیشتری اطلاعات خوانده خواهد شد.

Flash Cache Module در vFRC

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده Flash Read Cache با عنوان Flash Cache Module یا ماژول کش فلش معروف است ( به خدا فارسی و انگلیسیش تفاوتی نداره ) . در VSPhere 5.5 نام این ماژول vFC است. وظیفه این ماژول نرم افزاری که از طریق Kernel سیستم عامل Load می شود در واقع کش کردن داده هایی است که توسط سیستم عامل Guest خوانده می شوند. استفاده از قابلیت های vFRC هنوز به صورت کامل در ایران جا نیوفتاده است اما امیدوار هستیم در اینده از این قابلیت بیشتر استفاده شود. اگر نکته ای در خصوص این قابلیت بسیار جذاب در VMware می دانید خوشحال می شویم از تجربیات شما در ادامه همین مطلب در ITPRO استفاده کنیم. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات