آموزش بکاپ گیری و بازگردانی تنظیمات VMware ESXi

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که بخواید ازتنظیمات Esxi هاست مجازیتون بکاپ بگیرید قبل از اینکه تنظیمات اون رو تغییر بدید. توی این نکته میخوایم نحوه پشتیبان گیری و بازگردانی اون رو توضیح بدیم. از دو طریق می تونید این کار رو انجام بدید: از طریق Power CLI خود VMware و SSH که هر دو رو توی این آموزش میارم. فرض می کنیم که IP هاست ما 10.10.10.10 هست.

اتصال از طریق Power CLI

برای بکاپ گیری از دستور زیر استفاده می کنیم:
Get-VMHostFirmware -VMHost 10.10.10.10 -BackupConfiguration -DestinationPath C:\Downloads
  • نکته: دقت کنید که حتما قبل از بکاپ گرفتن همه ماشین ها خاموش باشند، در غیر این صورت پیغام خطا برای شما نمایش داده میشه و به شما اجازه بکاپ گرفتن داده نمیشه. ، برای بازگردانی بکاپ هم اول باید هاست رو به حالت Maintenance ببرید و بعد اقدام به بازگردانی کنید.
  • Set-VMHost -VMHost 10.10.10.10 -State 'Maintenance'
    
دستور مربوط به بازگردانی هم به شکل زیر اجرا میشه.
Set-VMHostFirmware -VMHost 10.10.10.10 -Restore -SourcePath c:\bundleToRestore.tgz -HostUser root -HostPassword exampleRootPassword

اتصال از طریق Esxi Command Line

SSH رو روی هاست فعال کنید. (Configuration -> Security Profile) با ابزارهایی مثل Putty به هاست متصل بشید و مطمئن بشید که همه ماشین های هاست خاموش باشند.برای پشتیبان گیری از دستور زیر استفاده کنید.
vim-cmd hostsvc/firmware/sync_config
vim-cmd hostsvc/firmware/backup_config
در این مرحله مسیری به شما نمایش داده میضشه که از طریق اون می تونید فایل رو دانلود و در محل دلخواه ذخیره کنید.دقت کنید که نام فایل رو به ConfigBundle.tgz تغییر بدید تا وقتی که تصمیم دارید بکاپ رو بازگردانی کنید به مشکل بر نخورید. برای بازگردانی بکاپ باید فایل رو توی مسیر /tmp که توی هاست 10.10.10.10 وجود داره از طریق برنامه ای مثل WinSCP آپلود کنید.بعد از آپلود کردن باید هاست رو با دستور زیر به حالت Maintenance ببرید.
vim-cmd hostsvc/maintenance_mode_enter
و با دستور زیر بکاپ روی هاست بازگردانی میشه.
vim-cmd hostsvc/firmware/restore_config /tmp/configBundle.tgz
یادمون باشه که بعد از بازگردانی هاست Restart میشه. موفق باشید
#backup_و_restore_در_esxi #backup_گیری_از_تنظیمات_در_esxi #backup_گیری_از_تنظیمات_esxi #پشتیبان_گیری_از_تنظیمات_esx #دستورات_backup_و_restore_تنظیمات_esxi #restore_کردن_esxi #backup_گیری_از_esxi #backup_و_restore_تنظیمات_esxi #Backup_گیری_از_VMware #آموزش_backup_گیری_از_esxi

نظرات