فاطمه قرباوی
کارشناس شبکه و مجازی سازی

معرفی گزینه ها و منوهای کنسول مدیریتی ESXi

در مقاله نصب و پیاده سازی ESXi Hypervisor ، به معرفی انواع Hypervisor ها و همچنین آموزش نصب ESXi Hypervisor 5.1 پرداختیم که البته این آموزش در ورژن های بالاتر ESXi نیز قابل استفاده می باشد . حال بعد از نصب ESXi ، در این آموزش به معرفی منوی مدیریتی این سیستم عامل مجازی سازی خواهیم پرداخت .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. آموزش منوی مدیریتی ESXi

آموزش منوی مدیریتی ESXi

بعد از نصب ESXi ، با صفحه ی زیر روبرو خواهید شد :

وب سایت توسینسو

 

در این قسمت ، شما تنها می توانید تنظیمات ابتدایی و ساده ای برای ESXi تعریف کنید . به عبارتی DCUI یه جور حکم BIOS کامپیوتر رو دارد. با فشردن کلید F2 ، شما می توانید وارد منوی مدیریتی ESXi شوید . بعد از فشردن کلید F2 ، یوزر و پسورد مدیریتی جهت ورود به تنظیمات ESXi از شما پرسیده می شود و در صورتی که در هنگام نصب شما برای ESXi تان ، یوزر و پسوردی تعریف کرده باشید ، باید در این قسمت وارد کنید . معمولا به صورت پیش فرض ، Username آن در صورت عدم تغییر Root و پسورد آن blank ( بدون پسورد ) می باشد . پسوردی که ادمین ها معمولا برای ESXi ست می کنند 12345678 می باشد ( مانند پسورد معمول بین مایکروسافتی های که P@ssw0rd می باشد ) .طول پسورد انتخابی باید بیشتر از 8 کاراکتر باشد .با وارد کردن یوزر و پسورد شما از طریق DCUI وارد تنظیمات ESXi می توانید شوید .

 

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در اولین گزینه شما می توانید فرآیند ریست کردن پسورد در ESXi را انجام دهید . بدین صورت که پسورد قدیمی رو وارد و سپس پسورد جدید را دو مرتبه وارد کنید.

وب سایت توسینسو

 

با استفاده از گزینه Configure Management Network شما می توانید برای ESXi خود در شبکه IP ، DNS ، DHCP ، Gateway و .... تعریف کنید . با انتخاب این گزینه وارد صفحه زیر می شوید:

 

وب سایت توسینسو

در قسمت Network Adapters ، شما می توانید کارت شبکه هایی که قرار است در هاست مورد نظرتان یا همان ESXi تان استفاده کنید را انتخاب می کنید . در اینجا با استفاده از کلید های Space و Enter می توانید عملیات انتخاب را انجام دهید . در شکل زیر از بین 4 عدد کارت شبکه مجازی ، دو عدد آن به هاست کنونی تعلق گرفته است:

وب سایت توسینسو

 

در قسمت Vlan ( Optional ) ، می توانید هاست کنونی را در Vlan بخصوصی قرار دهید . انجام این تنظیم همانطور که مشخص است ، اختیاری می باشد .

وب سایت توسینسو

 

در قسمت IP Configuration ، شما می توانید IP ، Subnetmask و Default Gateway مورد نظر را مشخص کنید و یا اجازه دهید DHCP Server خود به هاست شما IP دهد .

وب سایت توسینسو

 

در قسمت IPV6 Configuration ، در صورتی که از IPV6 در شبکه خود استفاده می کنید، تنظیمات آن را در این قسمت باید وارد کنید .

وب سایت توسینسو

 

در قسمت DNS Configuration نیز می توانید تنظیمات مربوط به DNS شبکه خود را اعمال کنید و یا آن تنظیمات را در حالت اتوماتیک قرار دهید :

 

وب سایت توسینسو

و در نهایت آخرین گزینه از تنظیمات Configure Management Network ، گزینه Custom DNS Suffix می باشد که می توانید Suffix مربوط به DNS را در اینجا وارد کنید:

 

وب سایت توسینسو

خوب حال با استفاده از کلید ESC ، یک مرحله به عقب برگردید . گزینه ی بعدی Restart Management Network می باشد. با این گزینه کارت شبکه هاست شما و تغییرات آن مورد ریستارت قرار می گیرد . همانطور که بدیهی جهت فعالسازی برخی تغییرات و تنظیمات لازم است کارت شبکه ریستارت شود . تغییراتی از جمله فعال شدن DHCP جدیدی در شبکه و یا اعمال تنظیمات مربوط به DNS Server جدید .

 

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

 

با استفاده از گزینه Test Management Network می توانید برقراری ارتباط هاست با DNS ، Gateway و یا Device های دیگر را به وسیله Ping بررسی کنید .

وب سایت توسینسو

 

با انتخاب گزینه Network Restore Option شما به صفحه دیگری منتقل می شوید .

 

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

 

با انتخاب هر کدام از این گزینه ها ، کلیه تنظیماتی که در سوئیچ های مجازی ( Standard vSwitch و Distributed vSwitch ) و کارت شبکه های مجازی هاست اعمال کرده اید ، به حالت پیش فرض باز میگردد . با انتخاب این گزینه کلیه ماشین های مجازی فعال در هاست ، غیر فعال می شوند .

در گزینه Configure Keyboard شما می توانید زبان هاست را انتخاب کنید :

وب سایت توسینسو

در گزینه ی بعدی که Troubleshooting Mode Option می باشد . در ESXi نیز امکان استفاده از Command-line و دسترسی به آن نیز وجود دارد.این دسترسی از دو طریق امکان پذیر است : شما می توانید اینکار را با استفاده از ESXi Shell و یا از طریق پروتکل SSH و SSH Client هایی مانند PuTTy که از پورت 22 استفاده می کنند نیز انجام دهید . همانطور که دلایل امنیتی حکم می کند ، این دسترسی های به صورت پیش فرض باید غیرفعال باشد . شما جهت فعالسازی این دسترسی ها می توانید از این قسمت استفاده کنید . در قسمت Modify ESXi Shell and SSH timeout شما می توانید timeout مربوط به این دو گزینه را مورد تغییر و ویرایش قرار دهید .

در سالهای اخیر ، به دلیل برخی دلایل ارتباط هاست با شبکه و یا با دیگر Device ها به صورت خود به خود قطع میشد . زمانی که شما نمی توانید در شبکه با هاست موردنظر ارتباط برقرار کنید ، مشکل را با استفاده از این گزینه یعنی Restart Management Agent می توانید برطرف کنید . در بسیاری موارد مشکل Disconnecting هاست با استفاده از این گزینه ، بدون نیاز به ریبوت کردن ESXi برطرف شده است . زمانی که این گزینه را استفاده می کنید باید مدت زمان قابل توجهی را صبر کنید تا هاست و کلیه ماشین های مجازی آن مجددا بالا بیایند.

وب سایت توسینسو

 

دو گزینه View System Log و View Support Information همانطور به از اسمشان پیداست ، Log ها و گزاراشات مربوط به هاست را ارائه می دهند .

وب سایت توسینسو

 

با استفاده از گزینه Reset System Configuration کلیه تنظیمات هاست به حالت پیش فرض و اولیه خود باز می گردد . پسورد ادمین از بین میرود ( خالی و Blank می شود ) . با اعمال این تنظیم ، هاست شما ریستارت می شود و ماشین های مجازی در صورت امکان به هاست دیگری مهاجرت می کنند .

وب سایت توسینسو

در این قسمت نگاهی گذرا به منوی داخلی هاست و تنظیمات آن داشتیم . امید به اینکه اطلاعات ناچیز بنده ، خدمت شما عزیزان مفید واقع گردیده باشد . موفق و سربلند باشید


فاطمه قرباوی
فاطمه قرباوی

کارشناس شبکه و مجازی سازی

کارشناس شبکه و مدیریت شبکه های مایکروسافتی ، دارای مدارک MCITP ، CCNA و VCP و علاقمند به مجازی سازی و توسعه شبکه های مجازی مبتنی بر VMware می باشم .

نظرات